keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Kenen vaunuja työnnät?

Kun Pätkä tipahti vaunuista, sain päähäni, että nyt on saatava uudet vaunut. Sen jälkeen olen sukeltanut syvälle vaunumaailman ja viettänyt lie kuinka monta tuntia netissä tutkien erilaisia vaunuja. Olen myös nähnyt niistä unia. Paljon. Joka yö.

Jotenkin lapsen ilmoittaessa tulostaan koko lapsitavarahysteriä kulminoituu vaunuihin. Niitä minäkin vuosi sitten pohdin ankarasti, vertailin ja kyselin ja tutkin ja pähkäilin. Alusta asti oli aika lailla selvää, että ostamme vaunut käytettyinä. Emmaljungat olivat saaneet kestävyytensä vuoksi paljon kehuja ja olin myös vakuuttunut, että tahdon vaunut, joissa on erillinen koppa ja ratasosa. Kuinka väärässä olinkaan! Lopulta kuitenkin kävi niin, että massiivisen raskauspahoinnin yllättämänä ajatus koko vaunuostoksista oli liikaa ja kun pikkuserkkuni kysyi, tahtoisimmeko määrittelemättömäksi ajaksi lainaan heidän vaununsa, olin onneni kukkuloilla. (Isimiehen vauvahankinta oli Chariotin juoksurattaat, jotka myös pyöräperäkärryksi muuntuvat, mutta niistä avaruuskärryistä myöhemmin..)

Vaunut ovat Emmaljungan Ceroxit: yhdistelmävaunut ehkä pehmeällä(?) kantokopalla. Olisivatko jotain kahdeksan vuotta vanhat, koska vaunujen ensimmäinen käyttäjä aloitti tänä syksynä ekaluokan.  :) Emmaljungat eivät turhaan ole saaneet paljon kehuja, sillä myönnettävä on, että nämä vanhat vaunut toimivat erittäin hyvin pienestä nitinästä ja nivelten löystymisestä huolimatta. Tuo pehmeä kantokoppa on osoittautunut nerokkaaksi keksinnöksi: kun siitä ottaa pohjan pois, toimii se kevyenä lämpöpussina näin syksyllä ja talvella. Vaunut ovat matalaa mallia ja työntöaisan saa lyhyellekin mamalle tarpeeksi alas. Neljä isoa pyörää kulkee kuin juna ja tykkään vakaasta työntötuntumasta erittäin paljon, ei vippaa eikä puolla. Silti vaunujen ehkä paras ominaisuus on vanhat renkaat, joiden sisällä on hiekkaa ja renkaat rapisevat kodikkaasti aina kun niitä työntää... :D Vaunut ovat tilavat ja niissä on hyvä nukkua. Huonoina puolina on toisaalta taas vaunujen raskaus, ne ovat painavat nostaa ja vievät kasattuinakin paljon tilaa. Valjaat ovat huonot ja istuin ei tunnu sopivan pienikokoiselle lapselle.

Etukäteen on tosin vaikea tietää, millainen vauva on tulossa. Onko hän mukavuuteen taipuva itse rauhallisuus vai pieni, luikku ja vikkelä vai jotain näiden väliltä. Mutta näin jälkeen päin ajateltuna ensimmäisten vaunujen hankinta pyörii usein sen ympärillä, millainen koppa vaunuissa on. Niitähän on pehmeitä ja kovia ja erillisiä ja vaikka mitä. Tyypillisin virhe, mitä ensimmäisten vaunujen ostajat tekevät, on juuri tuijottaminen vaununkoppaan. Myyjät myös myyvät vaunut sillä, millainen koppa kannattaa olla. Kukapa sinne kopan alle istuimeen ja valjaisiin tajuaa katsoa, en ainakaan minä tajunnut. Koska me asumme "maalla" ja meillä ei ole tila- tai hissi- tai porrasongelmaa, meille olisi myyty liikkeessä juurikin vaunut, joissa on erillinen koppa ja ratasosa. Tämän lisäksi uudet vanhemmat saadaan pyörryksiin heittoaisoilla, ilmakenno- tai kumirenkailla, vaunujen helpolla kasattavuudella, aisan korkeuden säädöillä, erilaisilla adaptereilla (kiinnitä vaunuihin kätevästi turvakaukalo jne.), tavarakoreilla, jarruilla ja vaikka millä. Renkaita voi olla neljä yhtä suurta, tai edessä voi olla pienemmät ja takana isommat renkaat ja eturenkaat kääntyy ja ne saa lukittua tai onkin vain kolme rengasta ja vaikka mitä.

Ensimmäinen vaunulenkki 5.3. Ikää viikko.
Äiti oli vielä autuaan tietämätön, mikä kiljukaula vaunuissa matkustaa.

Niissä on todistettavasti nukuttu 6.3. hyvin tyytyväisenä.
Huomaa kriittinen ruskovillan kypärämyssy, jota ilman ei voinut nukkua.
Helteellä nukuttiin sisällä ilmalämpöpumpun alla, ikää 5kk 27.7.
Myös tällöin uniasento oli tarkkaan harkittu.
Lisäys: tutti on sairaalasta, sitä ei syöty.
Vaippa on lainassa. Ei me ihan tarkoituksella pueta poikaa pinkkiin.
Olen todennut, että
1) On aika samantekevää millainen koppa on.
Vauva joko viihtyy vaunuissa tai ei viihdy ja kopalla ei juurikaan ole tekemistä sen asian kanssa. Meidän vauva ei viihtynyt vaakatasossa ensimmäiseen 3 kuukauteen ja senkin jälkeen erittäin nihkeästi, joten vaunut olivat aikamoinen huudatusmasiina. Vauva viihtyi myös pienessä tilassa, joten meidän pieni kantokoppa oli aina täynnä peittorullaa ja pyyhettä ja vaatetta ja ihan mitä tahansa, jotta vauva tunsi olevansa pesässä. Kuinka paljon peittoja olisikaan pitänyt tunkea siihen isoon koppaan!

2) Koppa-aika on lopulta todella lyhyt.
Jos olisin tajunnut, olisin ottanut kopasta pohjan pois jo 4-5 kuukauden kohdalla ja kuinka paljon paremmin vauva olisikaan viihtynyt, jos olisi voinut olla hetkiä vähän pystymmässä. En tarkoita, että olisin istuttanut vauvaa, mutta hän olisi pöllöniskana toisinaan nähnyt ympärilleen ja nauttinut matkasta. Vaikka nytkin olin nostanut pääpäätyä kopan alla, niin ei se auttanut.
3) Loppujen lopuksi vauva nukkuu tai ei nuku ihan minkälaisissa vaunuissa vaan.

Tämän vauvan kokemuksella kiinnittäisin puolestaan huomiota
ominaisuuksien suhteen
1) vaunujen valjaisiin
2) istuimen ergonomisuuteen
3) renkaiden kokoon
Emmaljungat ovat nukkumisvaunuina edelleen erinomaiset, mutta niissä on ehkä yhdet maailman surkeimmista valjaista ja niissä on tosiaan pienen lapsen huono istua. Valjaat tulevat pään yläpuolelta ja pienikokoinen lapsi hölskyy ja valuu. Talven ajan päiväunet vaunuissa menee ok toppavaatteet päällä, mutta viimeistään keväällä vaatteiden ohentuessa meidän kaveri luikertelee näistä valjaista irti kuin liukas liero. Ja koska on tullut todettu, että hän tulee vaunuista pää edellä alas, tarvitsemme kunnon valjaat. Alkusyksystä koko valjaat olivat suurin vitsi, koska ne eivät kertakaikkiaan istuneet mitenkään päin. Pikainen pistäytyminen lastentarvikeliikkeessä paljasti, että suosituissa Brion Happy -vaunuissa oli myös erittäin huono istuin ja valjaat kilpailivat epäkäytännöllisyydessä Emmaljungien kanssa. Pienikokoiselle 7 kuukauden ikäiselle istuvalle lapselle ne olivat aivan liian löysät tiukimmallakin säädöllä. Renkaiden osalta itse tykkään edelleen kaikista eniten neljästä isosta samankokoisesta renkaasta. Jos asuu kaupungissa ja pitää säätää bussien ja kauppakeskusten kanssa ovat sellaiset vempularenkaat puolestaan ihan kätevät.
toiminnallisuuden suhteen
1) siirrytäänkö vaunuilla vain paikasta toiseen vain nukutaanko niissä päiväunet joka päivä monta kertaa?
Meillä nukutaan päiväunia vain ulkona ja vain vaunuissa, joten ne ovat todella kovassa käytössä. Auto on päivittäin miehellä, joten jos jonnekin tahdon lähteä, tapahtuu se jalkapatikalla vaunujen kanssa tai pyörällä kärryn kanssa.

No tässä vaiheessa kun lapsi ei enää sitä koppaa tarvitse ja vaunuissa pitäisi pystyä sekä nukkumaan unet että istumaan mukavasti, herääkin kysymys, että millaiset rattaat tässä nyt pitäisi hommata. Yhdet tuolta huuto.netistä hommasinkin, mutta saa nähdä tulivatko jäädäkseen. Testiryhmä antanee palautetta pienen testailun jälkeen.

Tiedän, että täällä käy useampi äiti-ihminen lukemassa. Ilmianna omat vaunusi! Tämä asia nyt kovasti minua kiehtoo.


8 kommenttia:

  1. Olen myös huomannut, että nyt 9 kk vaununlykinnän jälkeen olen viisaampi. Ja nimenomaan tässä ratasosuudessa! Silloin maha pystyssä mietin minäkin vain vaunuja ja vaunuja. Yhdistelmät halusin, mutta en oikeasti tajunnut, että vaunu-vaunuina vaunut ovat vain pienen aikaa ja rattaina sitten paljon pidempään. Olisin siis minäkin ehkä valinnut toisin.

    Meillä on ainakin 6 vuotta vanhat Teutoniat, mallin piti olla Prestige mutta rungosta löytyikin tarra Mistral :D No, ei sillä nimellä ole niin väliä. Mutta näissä mättää vähän sama osuus kuin teillä: valjaat on oudot, suunniteltu ehkä jonkun viisivuotiaan ympärille. Jalkojen välistä tuleva remmi on kapea luiruke, ja sen varassahan lapsi istuu, kun on vielä kuitenkin aika valuvainen. Ja on nää vaan rumat! Ajattelin, ettei sillä ole mitään väliä miltä vaunut näyttää kun täällä hevonpersiissä pääasiassa ollaan ja lykitään, mutta sitten sen kerran kun menee ihmisten ilmoille ja näkee tuliteriä vaunuja niin tajuaa, että kuusi (tai enemmän) vuotta sitten oli todella kuusi (tai enemmän) vuotta sitten.

    Meillä on nyt talviaikaan noissa vaunuissa tuollainen lämpöpussi jossa on siis aukot valjaille. Se korvaa kopan ja on ihan ok käyttää, mutta rumuusaspekti sen kun kasvaa, kun lämpöpussi on tietenkin joku ihan eri merkkinen kuin vaunut ja pömpöttää jalkaosasta oudosti. Vaunut on joka päivä kovassa käytössä, kaikki päiväunet nukutaan niissä + hereillä olevaa vauvaa kuskaillaan kärryissä mukana kun työt on tuolla ulkona.

    Hyvää näissä vaunuissa on se mitä hainkin: työntöominaisuudet. Hyvät ilmakumirenkaat, pumppaaminen on pieni vaiva mutta edelleen, täällä hevonpersiissä pelkillä hiekkapohjilla liikkuen (ja välillä tosi märillä sellaisilla) ei kieppuvaisilla pyörillä tekisi yhtään mitään. Jousitusta tuntuu olevan, ei hakkaa käsille eikä tärise vauvan posket vaikka olisi kuoppia.

    Kun saisi nämä lykintäominaisuudet vähän nätimmässä paketissa ja järkevämmällä ratasosuudella ilman että pitää lyödä tonni rahaa tiskiin, niin saattaisin jopa vaihtaa. Ilolla kuulisin minäkin, mitä merkkejä kannattaisi katsella.

    VastaaPoista
  2. Arvasinkin, että suhun voi ainakin luottaa. :D Aivan kuin joku olisi joskus sanonut, että noissa Teutonioissa olis samaa jykevyyttä, kun Emmaljungissa. En tiedä, mutta outoa, että molemmissa todella hintavissa vaunuissa on niin huonot valjaat.

    Sama pikainen visiitti siellä lastentarvikeliikkeessa paljasti, että Hartanin vaunuissa oli erittäin hyvät valjaat ja istuin ainakin meidän kaverille. Pehmeästä kantokassista sai myös kevyen lämpöpussin, mikä on kyllä tosi kätevä. Neljä iso pyörää ja ilmakumirenkaat, olikohan se joku Topline X tms. Olihan ne tosi muovisen oloiset näihin meidän runttausvaunuihin verrattuina, mutta myyjä väitti, ettei niistä juurikaan ole reklamoitu, koska "kyllä saksalaiset osaa tehdä vaunuja".

    Siellä samaisessa avoimen kerhossa niitä vaunuja on liikkunut ja ovat kyllä kehuneet. Mutta pitäis itse rymmyytellä niillä ojanpohjia pitkin, että osais sanoa.

    VastaaPoista
  3. Ai niin, ja hilpeyttä herätti vaunujen "äänettömästi" laskeutuva kuomu (ettei lapsi herää), mikä kuulosti kyllä siltä, että kun mekanismi hajoaa, niin ei todellakaan ole äänetön. Hihittelin mielessäni myös meidän kuomule, joka pitää aina lonksutella ylös tai alas. Hyvin on toiminut!

    Kertokaas nyt, jos joku on jotain näistä vaunuista kuullut.

    VastaaPoista
  4. Ihan tuohon valjas-asiaan olisin kommentoinut. Kuinka erilaisia lapset onkaan.. meidän ykkösellä ei ole Koskaan tarvinnut käyttää valjaita. Ihan kuin hänen olisi jo vauvasta asti osannut varoa, koska edes yhtään läheltäpiti -tilannetta ei ole ollut kolmeen ikävuoteen mennessä. Ainut, jota minä valjaissa olen miettinyt, että miten ne saisi kätevimmin pois tieltä/selän takaa painamasta. ;) Kakkonen ei nuku rattaissa, joten valjas-asia ei hänenkään kohdalla ole ajankohtainen. .
    Kovat ja isot renkaat ovat mullakin tärkeä vaikka nyt sisarusrattaissa kääntyvät pikkurenkaat onkin. Mulle tärkeää on myös, että matkustaja voi katsella äitiään eli voi päättää, kumpaan suuntaan taapero matkustaa.
    Yksi tärkeä asia huolimattoman ja laukut auki kulke an äidin kannalta on kankainen/tiivis alaosa, jonne tavarat voi kätevästi heittää ilman pelkoa häviämisestä.
    Tsemppiä hankintaan!

    VastaaPoista
  5. Se Minna onkin tosi hassua, kun ei tosiaan yhtään voi etukäteen tietää, millaisen vaunumatkustajan saa. :) Mua ei yhtään yllätä teidän Ykkösen valjaattomuus, jos te ette koskaan ole tarvinneet alakertaan meneviin portaisiinkaan porttia. Ihan uskomaton kaveri teillä!

    Ajattelin, että pärjättäis noilla meidän vaunuilla, kun toimivat niin hyvin unilla, mikä on prioriteetti numero yksi. Enkä täällä "maalla" ole kokenut vaunuja liian painaviksi arjessa. Seuraavana päivänä siitä, kun Pätkä kippas sieltä vaunuista, niin ajattelin (en tajua, mitä ajattelin), että kyllä se siellä pysyy unilla, jos on ulkovaatteet ja makuupussi ja vaunujen lämpöpussi. Mitä vielä! Oli muka unessa ja kun laitoin kengät jalkaan, että mennään ulos, niin sieltä hän pujotteli ja ISTUI kopassa, kun sinne kurkkasin. Joo, ei enää kertaakaan ilman valjaita...ja vuosikin ilman kunnollisia valjaita on kyllä aika pitkä aika.

    Hyvä pointti tuo kasvot istujaan päin, se nimittäin karsi meillä ison osan vaunuista/rattaista pois. En mää tiedä, milloin ne istuu toisin päin, mutta vielä tällä hetkellä tuntuu, että siihen on ikuisuus! :D

    VastaaPoista
  6. Onneksi noita vaunuja on niin miljoonaa mallia, että kaikki löytävät omansa :)

    Samoista syistä voi päätyä hyvin erilaisiin valintoihin. Me valittiin nimenomaan erilliset koppa ja istuinosa just siksi, että silloin se istuin on tehty juuri istumisikäistä silmälläpitäen :) Leveys, syvyys, valjaat, kuomun suojaavuus ja se mihin ylimääräinen kuomu taittuu, kun ei ole päällä jne. Käännettävä istuin oli yksi kriteeri. Toisaalta kun pituutta on, niin oli olennaista saada myös aisaa säädettyä sopivaksi.

    Meillä maailma alkoi kiinnostamaa äitiä enemmän jo alle vuoden iässä, jolloin alettiin ensimmäisiä kertoja pitämään istujaa kasvot menosuuntaan. Mutta vaihdellen toki vielä tuolloin. Matkikset hankittiin alle puolentoista vuoden iässä, eikä silloin enää tuntunut tarpeelliselta saada lasta kasvot itseen päin.

    VastaaPoista
  7. Kiitos E. Hyvä pointti. Mieltymyksiä on tosiaan monenlaisia. Ja vaikuttaa tuohon koppa-asiaan paljon sekin, mihin vuodenaikaan lapsi syntyy. Ja toisaalta kun meidän lapsi on ollut pienikokoinen, on hän mahtunut tosi kauan pehmeään kantokoppaan.

    Ehkä tuosta meidän levottomasta alusta johtuen, en oikein osannut arvostaa sitä koppaa ja harmittaa, kun en tajunnut sitä aikaisemmin ottaa pois. En tosin myöskään tajunnut etukäteen, että ne ratasosat voivat olla niin erilaisia. :D Vasta nyt kun olen käynyt lapsen koeistuttamassa niissä, niin erot huomaa.

    Ehkä mun ongelma on, että isoissa hankinnoissa haluaisin tehdä optimaalisimman hankinnan ja olen huono päättämään. Nykyään kun lapsi näyttää olevan tyytyväinen missä tahansa ja missä vaunuissa tahansa, niin oikeasti kyse on ehkä hieman (käytännöllisyyden lisäksi) mukavuudenhalusta..no motiivi sekin. :)

    VastaaPoista
  8. Isän näkökulmasta laatu pitää olla kohdallaan. Ei tulisi Tokmannin Kiinan rattaat kuuloonkaan. Rattaiden/vaunujen pitää kestää käyttöä. Laadun mukana tulee myös jälleenmyytävyys. Tämän jälkeen voidaan tarkastella rattaiden/vaunujen sopivuutta auton takakonttiin. Kun edellämainitut karsinnat on tehty, voidaan ryhtyä kokeilemaan sitä kuinka ne sopivat omalle mukulalle.

    VastaaPoista